NAK SWIPE KAD KREDIT? SABAR DULU!

Imran Adam 641 Viewer 03 Mar, 2024 17:42 PM

Nak beli barang tapi tak cukup duit? 


"Nak je swipe kad kredit ni"



Sabar, tunggu dulu. Jangan swipe kad kredit tu. Banyak cara boleh dapatkan selain guna kad kredit. 



1. Buat kira-kira dulu. Mampu tak nak bayar balik?


2. Jangan lupa kira segala jenis caj yang ada. Bukak balik agreement kad kredit. Fahami setiap butiran caj yang ada!



3. Fikir betul-betul. Urgent sangat ke nak pakai barang tu?


4. Bersiap sedia untuk rekod kad kredit dikira sebagai komitmen dalam CCRIS. Jangan sampai rosakkan peluang untuk beli rumah dan kereta yang baik!


5. Baik beli secara layby. Ansuran tapi bebas hutang.


Kalau guna kad kredit ni akan rasa terbeban nanti, rasa berhutang dan akan membayar jumlah hutang yang tak masuk akal tau. Seriously korang akan stress nanti nak membayar. 



Baik korang guna Layby.my je!


"aku ada RM300 je, tapi nak beli perfume original harga RM600 la untuk bulan 4 nanti"


Haa situasi begini, memang sesuai untuk layby tau! Sebab apa? Sebab korang tak perlu nak berhutang, lagipun benda tu bukannya korang nak urgent kan?


So boleh la korang plan nak bayar tiap bulan!


Dengan RM300 tu korang buat dia sebagai "booking fee" pastu terus je bayar bulan bulan sampai bulan 4 nanti tau! 


Korang memang takkan terasa terbeban la nak bayar tiap bulan kalau RM50 je kan? 


Jadilah pengguna yang bijak, tahu rancang kewangan tu supaya tak terjebak dengan hutang dan tak perlu nak makan maggi pertengahan bulan atas sebab beli barang yang mahal je!


.


Buat apa berhutang kalau boleh layby?

Biar lambat dapat, asal tak terjerat.