4 KESAN BURUK HUTANG TERHADAP KEHIDUPAN!

Imran Adam 5,615 Viewer 03 Mar, 2024 03:13 AM

4 KESAN BURUK HUTANG TERHADAP KEHIDUPAN!.....INI DIA 4 KESAN BURUK HUTANG TERHADAP KEHIDUPAN! 1. MENGALAMI TEKANAN PERASAAN DAN MASALAH KESIHATAN Berhutang melebihi kemampuan akan meletakkan seseorang individu itu di dalam keadaan yang sentiasa runsing. Mana tidaknya, hutang yang ada melebihi pendapatan yang dimiliki. Ini boleh membawa kepada punca tekanan perasaan dan masalah kesihatan.Masalah seperti ini tidak boleh dipandand enteng kerana ada yang sanggup mengambil jalan singkat sep

read more
Jom kenali Akad dan Jenisnya di dalam Muamalat Islam

Jom kenali Akad dan Jenisnya di dalam Muamalat Islam

MOHD HANIF BIN MOHD YUSOF 2,440 Viewer 03 Mar, 2024 03:09 AM

Konsep Akad dan Jenisnya dalam Muamalat IslamAkad dari sudut penggunaan bahasa Arab mempunyai makna yang pelbagai antaranya, janji, jaminan, kepercayaan dan ikatan (sama ada ikatan sebenar seperti mengikat tali atau ikatan simbolik seperti ikatan ijab dan qabul dalam akad jual-beli). Manakala Kamus Dewan pula memberikan pengertian akad sebagai janji dan perjanjian. Perkataan akad merupakan perkataan yang sinonim dengan perkataan kontrak.  Akad dari istilah fiqh ialah ikatan di antara i

read more

NAK SWIPE KAD KREDIT? SABAR DULU!

Imran Adam 639 Viewer 03 Mar, 2024 02:38 AM

Nak beli barang tapi tak cukup duit? "Nak je swipe kad kredit ni"Sabar, tunggu dulu. Jangan swipe kad kredit tu. Banyak cara boleh dapatkan selain guna kad kredit. 1. Buat kira-kira dulu. Mampu tak nak bayar balik?2. Jangan lupa kira segala jenis caj yang ada. Bukak balik agreement kad kredit. Fahami setiap butiran caj yang ada!3. Fikir betul-betul. Urgent sangat ke nak pakai barang tu?4. Bersiap sedia untuk rekod kad kredit dikira sebagai komitmen dalam CCRIS. Jangan sampai rosakkan p

read more

TIPS MEMILIH PERFUME YANG SESUAI DENGAN PERSONALITI ANDA.

Imran Adam 1,068 Viewer 03 Mar, 2024 02:34 AM

TIPS MEMILIH PERFUME YANG SESUAI DENGAN PERSONALITI ANDA. ...Sebelum itu boleh follow instagram & twitter kami di : instagram : https://www.instagram.com/layby_my/twitter : https://twitter.com/LaybyMy.Selalu kita akan memilih perfume untuk kita beli berdasarkan review ataupun suggest kawan kawan kan? Tapi tepat ke dengan personaliti kita? Sesuai ke dengan kita? Atau kita beli dan pakai hanya sekadar nak wangi je. Kenapa ramai orang suka pakai minyak wangi? 1. Dapat menamb

read more

BAGAIMANA MAHU MENGELAK DARIPADA BERHUTANG?

Imran Adam 1,535 Viewer 03 Mar, 2024 02:16 AM

BAGAIMANA MAHU MENGELAK DARIPADA BERHUTANG?....Harini nak kongsikan kepada anda cara untuk mengelak diri dari berhutang. 1. Rancang pembelanjaan harianKegagalan menguruskan kewangan antara faktor terbesar anda terjebak dalam hutang. Anda mungkin rasa anda mampu bayar dan tambah hutang lagi.Dalam masa yang sama anda akan rasa makin terbeban. Rancanglah perbelanjaan harian dengan sebaik- baiknya.Bila dapat gaji, buat bajet siap-siap. Belanja ikut bajet yang ditetapkan. Jadi, anda dapat elak u

read more
Jangan terjebak kedalam 7 perangkap kad kredit ini!

7 Perangkap Kad Kredit dan Cara Mengatasinya

MOHD HANIF BIN MOHD YUSOF 1,744 Viewer 03 Mar, 2024 01:43 AM

Kad kredit sangat berguna jika diuruskan dengan baik. Tetapi boleh mendatangkan bahaya jikalau kita tidak memahami dengan jelas segala terma dan syarat berkaitan kad kredit.ang "percuma". Kad kredit bukanlah duit percuma. Masih ramaia pengguna kad kredit yang baru dan berpengalaman masih terjebak kedalam perangkap kad kredit.Sekiranya anda terfikir untuk mendapatkan kad kredit  — memahami bahaya yang datang bersama dengan kad kredit dapat membantu anda menanam tabiat kad kredit yang

read more

KENAPA ANDA PERLU GUNA LAYBY?

Imran Adam 798 Viewer 03 Mar, 2024 01:36 AM

KENAPA ANDA PERLU GUNA LAYBY?.KENAPA PILIH LAYBY?  Layby adalah sistem pembayaran ansuran tanpa berhutang. Macam mana ansuran tapi tidak berhutang? Anda bayar secara bulanan, selepas pembayaran sudah lengkap, kami akan hantar barang kepada anda. Jadi anda tidak berhutang dengan kami bahkan kami yang berhutang barang dengan anda. . LEBIH BAIK DARI MAIN KUTU. Anda suka main kutu untuk mendapatkan sesuatu barang yang harganya agak mahal? Pernah hadapi masalah mak kutu

read more

BAYARAN ANSURAN - KEBAIKAN KEPADA PENJUAL DAN PEMBELI!

Imran Adam 6,637 Viewer 03 Mar, 2024 01:18 AM

BAYARAN ANSURAN - KEBAIKAN KEPADA PENJUAL DAN PEMBELI! ....Ramai antara kita amat gemar membeli barang keperluan mahupun barang yang tidak perlu secara ansuran.  Bermodalkan 'wang muka'  (wang pendahuluan) atau deposit yang kecil kita mampu memiliki barangan seperti kereta, motor,  rumah dan sebagainya dan ini memang sesuatu yang lazim dikalangan kita. Namun ada sesetengah barangan yang  sebenarnya tidak perlu dibeli dengan cara bayaran ansuran dan ini sangat-sangat

read more
Minyak Wangi : Semua Jenis Minyak Wangi Yang Anda Perlu Tahu

Minyak Wangi : Semua Jenis Minyak Wangi Yang Anda Perlu Tahu. (UPDATE 2021)

Safwa Sophia 7,616 Viewer 03 Mar, 2024 01:00 AM

Minyak wangi yang awak pakai tu, kat mana awak beli ya? Mungkin anda biasa mendengar pertanyaan ini. Namun, bagi mereka yang sudah biasa pakai minyak wangi, anda mungkin sudah tahu serba sedikit tentang pemilihan produk dan cara pemakaiannya.Artikel ini mengupas lebih lanjut tentang perihal minyak wangi, jenis-jenisnya, tip tahan lama dan beberapa produk yang anda boleh beli secara online.Apa Itu Minyak Wangi?Sebenarnya wangian badan ini mula digunakan sejak zaman kuno lagi. Ia merupakan campura

read more
Money Saving Challenge

Money Saving Challenge

MOHD HANIF BIN MOHD YUSOF 1,184 Viewer 03 Mar, 2024 00:20 AM

If your new year’s resolution includes a savings goal, consider the 52-week money challenge. The increments you save are meant to be so small that you barely notice you’ve been saving money. Is it a gimmick? Absolutely—but it works...The 52-week money challenge explainedThe challenge is quite simple. Each week you put an increment of cash aside and watch the amount grow throughout the year:..In first week of the year, you save RM1.For week two, you save RM2.For week three, you save RM3. Fo

read more